Voor het eerst kamperen met de vouwwagen – onze ervaring en tips

Dit voorjaar kochten we onze allereerste vouwwagen: een tweedehands Aart Kok Kariba. We hebben hem nu al bestempeld tot de beste aankoop van 2024, want we zijn er echt dolblij mee. Deze vakantie waren we er voor het eerst mee weg en dat beviel zo goed, dat we nu driftig op zoek zijn naar kansen om nog een weekend te gaan kamperen.

De voordelen van een vouwwagen
Wij waren echte tentmensen, maar we liepen tegen een gebrek aan ruimte aan. Met 1 kind en een grote katoenen tent op vakantie lukte nog wel zonder aanhanger of dakkoffer, maar met 2 kinderen begon dat erg lastig te worden. Bovendien is op een matje slapen niet mijn allergrootste hobby. Maar ja, wat koop je dan? Na veel research kwamen we uiteindelijk op een vouwwagen uit. Een Aart Kok Kariba sprak ons het meeste aan, want dat is een van de weinige vouwwagens die niet -sorry- spuuglelijk is.

De voordelen van een vouwwagen:

  • Wel de sfeer van de tent, maar ook fatsoenlijke bedden (onze vouwwagen heeft 2 tweepersoonsbedden).
  • Compacter en lichter dan een caravan, dus zuiniger om mee te rijden en je hebt er geen E-rijbewijs voor nodig.
  • Die van ons is sneller op te zetten dan de gemiddelde De Waard-tent. Dus: makkelijker om mee rond te trekken.
  • Veel opbergruimte in de wagen, dus meer ruimte in de auto.
  • Een fatsoenlijke keuken om op stahoogte te koken, met ruimte voor een koelkastje.
  • Eenvoudiger te stallen na je vakantie: veel caravanstallingen zitten vol, maar voor een vouwwagen is vaak nog wel plek. En veel vouwwagens kun je zelfs op zijn kant zetten met speciale kantelbeugels.
  • Er zijn ongelooflijk veel soorten, maten en types, dus er is er altijd eentje die bij je past.

Voor het eerst op pad met de vouwwagen
De vouwwagen -wij noemen hem Arend- is ons heel goed bevallen. Vooral de combinatie van de tentsfeer, maar dan met fatsoenlijke bedden was zó fijn. Wél wakker worden onder een katoenen doek, maar dan zonder halve hernia: de droom van iedere kampeerder.

Het opzetten en afbreken is wel even een klusje. We werden er wel steeds handiger in, maar gemiddeld doen we er ongeveer anderhalf uur over om het hele kamp neer te zetten en toch wel minstens twee uur om het weer af te breken. Da’s prima, al blijft het altijd een gedoetje om dat te doen in combinatie met een peuter en een kleuter die meestal andere belangen hebben op dat moment.

De Kariba heeft twee tweepersoonsbedden met daaronder flink veel opbergruimte. Dat is heel fijn om de tent een beetje netjes te houden. Door het inritsbare kuipzeil hadden we altijd droge voeten.

De nadelen van een vouwwagen
Het grootste nadeel van een vouwwagen is het hetzelfde als dat van een tent: je kunt hem niet nat inpakken. Dan schimmelt het doek spontaan weg. Als dat droog inpakken niet lukt, moet je hem zo snel mogelijk droog zien te krijgen. Dat betekende dus dat we bij thuiskomst de hele boel weer uit moesten klappen, om ervoor te zorgen dat Arend in het zonnetje goed kon drogen.

Het neerzetten en afbreken gaat minder snel dan bij een caravan. Nu hebben wij totaal geen caravan-ambities, maar als je het daarmee vergelijkt, is een vouwwagen beduidend meer gedoe. Sowieso vraagt het uitklappen en opzetten van onze vouwwagen best wat kracht. Speciale gasveren zouden dat makkelijker kunnen maken, maar die hebben wij (nog) niet.

Rijden met een aanhanger viel me mee. Na een speciale keuring (een Tempo 100-keuring) mag je in Duitsland 100 kilometer per uur rijden (anders is dat maar 80) en dat vind ik op zich een prima snelheid. Het enige nadeel aan onze combinatie, is dat onze auto geen hele sterke motor heeft. Op heuvelachtige stukken vallen we vrij snel terug in tempo, om vervolgens tussen de vrachtwagens te belanden. Dat is qua veiligheid niet mijn favoriete stukje op de snelweg. En inhalen in Duitsland, waar het snelheidsverschil tussen de rechter- en linkerbaan stevig is, is ook wel even een kwestie van heel goed kijken.

Aan achteruit rijden met de vouwwagen heb ik me zo min mogelijk gewaagd. Ik heb er wat filmpjes over gekeken, maar in de praktijk raak ik he-le-maal in de knoop. Volgend jaar wil ik dus toch een cursusje gaan volgen.

Tips voor first-time-vouwwagenbezitters

  • Als je een tweedehands vouwwagen koopt, zet hem dan op samen met de vorige eigenaar. Zo zie je niet alleen hoe het moet, maar ook hoe degene ermee omgaat en of alles heel en compleet is.
  • Denk daarna niet dat je het wel weet, maar zet hem minimaal nog 1 keer op voordat je er echt mee op vakantie gaat. Zo weet je ook direct wat er nog ontbreekt.
  • Oefen op een rustig moment met het rijden. Rijden met een aanhanger is niet eng, maar het is wel fijn als je ongeveer weet hoe groot je bent en hoe het voelt als je een keer hard remt of moet optrekken om in te voegen.
  • Neem niet te veel mee: alle spullen samen zijn zwaarder dan je denkt. En zoveel heb je echt niet nodig.
  • Hahaha, heel truttig dit, maar ik heb echt heel veel gehad aan alle info op het Vouwwagenforum. Daar vind je allemaal die-hard ‘klappers’, zoals ze zichzelf noemen, en die hebben ongeveer iedere vraag die je kunt hebben, beantwoord.

Dit was mijn spreekbeurt over de vouwwagen. Zijn er nog vragen?
Hoe kampeer jij? Of kampeer je helemaal niet?

4 comments

  1. Haha, ik snap dus werkelijk niet hoe daar 2 tweepersoonsbedden in passen en er nog zoveel plaats over is :p Maar het lijkt me inderdaad een superfijne manier van kamperen. Vroeger deden wij dat regelmatig en toen kocht ik (met mijn slechte rug) zo’n opblaasbed met een soort lattenbodempje. Dat was ook echt een uitkomst, maar dit ziet er nog vele beter uit.

    1. Haha, ik snap dat jij het niet snapt. Hij klapt zeg maar 2 keer dubbel, zoals je een A4’tje in vieren zou vouwen. Maar je moet het eigenlijk een keer zien. Het is echt een heel fijne manier van kamperen. Wel heel Nederlands om een of andere reden; als je een vouwwagen ziet, is het er 9/10 keer eentje met Nederlands kenteken.

  2. Amai, chapeau. Kamperen is niet zo ons ding. Geef mij maar een hotel met een goed bed en ontbijt dat klaar staat.

Comments are closed.