Mijn oudste zit nu in groep 3. En hoewel ze heel erg geniet van het leren lezen, schrijven en rekenen, hoor ik haar ook vaak mopperen dat er zo weinig geknutseld wordt. Daar vind ik iets van, want ik ben van mening dat je juist ook de creatieve kant van kinderen moet blijven voeden, maar ik kan me ook voorstellen dat er weinig ruimte overblijft voor de juffen om ook dat er nog eens bij te doen. De komende maanden gaan we na school en in het weekend in ieder geval lekker veel dingen maken. Luisterboekje aan, kopje thee erbij en pielen maar. Afgelopen weekend werden het slakken van papieren bordjes en restjes karton.
Hoe dat dan gaat: ik leg de spulletjes klaar die we nodig hebben. In dit geval papieren bordjes, wat karton en versieringen, zoals gekleurd papier, plakrondjes, glittersteentjes en krijtjes. Samen bedenken we dat zo’n bordje best een mooi slakkenhuis zou kunnen zijn en hoe je dat dan nog mooier kan maken. Dat is eigenlijk genoeg om ze aan het werk te zetten.
Ik laat het liefst geen voorbeelden zien, want als het dan niet op het plaatje lijkt, vinden ze het meestal meteen ‘mislukt’. Bovendien neemt knutselen volgens een voorbeeld eigenlijk de creativiteit weg, want ze maken iets na, in plaats van dat ze zelf bedenken hoe het eruit zou kunnen zien. Ik haal liever mijn eigen inspiratie van bijvoorbeeld Pinterest of Instagram, om ze vervolgens al pratend een idee te geven. En wat ze daar dan mee doen, mogen ze zelf weten.
Mocht je het leuk vinden: ik schreef al eerder iets over proces- en resultaatgericht knutselen.
En waar de oudste direct een duidelijk plan had (een ruimteslak met een discohuisje!) en gefocust aan de slag ging, is de jongste (bijna 4) heerlijk aan het rommelen. Snippers knippen voor in een bakje, af en toe een streep op het bordje zetten, mij opdragen een slakkenlijf te maken, daardoor ineens de geest hebben en een slakkenhuis tekenen en daar rondjes op plakken, een hartje maken voor mama, een deur knippen in een vouwblaadje… en ondertussen kletsen ze mij (en elkaar) de oren van het hoofd. Love it. En uiteindelijk ontstaan er dan langzamerhand twee prachtige, zelfbedachte slakken.