

London baby! Als student kwam ik er een paar keer (toen ik nog geen morele bezwaren had tegen spotgoedkope Ryanair-tickets), maar mijn moeder en zusje waren er nog nooit geweest en hadden zin in een stedentripje. En aangezien ik er dus ook al een jaar of tien niet geweest was, was ik ook wel te porren voor een weekendje Londen. Dus stapten wij begin april in de Eurostar van Amsterdam Centraal naar King’s Cross/Sint Pancras. Een heerlijk lente-achtig stedentripje naar Engeland bleek precies wat ik nodig had om even uit te blazen na een paar turbulente weken.



Met de trein naar Londen
En ik kan het iedereen aanraden om eens met de trein naar Londen te gaan. Ik dacht altijd dat het hartstikke duur was, maar dat viel reuze mee. Wij boekten onze tickets voor de Eurostar half januari, dus zo’n drie maanden van tevoren en betaalden 106 euro per persoon voor een retourtje Amsterdam – Londen.
Ik vond reizen met de Eurostar echt top. Je stoot minder CO2 uit dan met het vliegtuig, hebt niet dat geneuzel met ienimini handbagage of bijbetalen voor je koffer, je komt midden in de stad aan en je moeder met vliegangst zit niet met samengeknepen billen naast je te wachten op de crash. Nadelen? Het is wellicht iets minder snel dan vliegen, omdat je net als op het vliegtuig moet wachten bij de paspoort- en bagagechecks en daarna vier uur in de trein zit. Maar daar staat weer tegenover dat je dus ook geen dure en tijdrovende transfers hebt van vliegveld naar stad. Kortom: als je naar Engeland wil, overweeg dan vooral eens de trein.


Zaterdagochtend moesten we ons een uur voor vertrek melden op Amsterdam Centraal voor de paspoortcontrole (denk aan je ETA, sinds april 2025 heb je een Electronic Travel Authorisation nodig als je naar de UK reist) en bagagecheck (net als bij een vliegtuig) en daarna konden we in de lounge wachten tot we konden boarden. Vertrek liet even op zich wachten omdat de marechaussee nog ergens moest ingrijpen, maar toen we eenmaal reden, tuften we via Rotterdam, Brussel, Lille en de Kanaaltunnel zo naar Londen. Dikke prima. De Eurostar is een prima, moderne trein. Ik vond hem opvallend schoon, je hebt ruimte genoeg om je spullen op te bergen, een spelletje te spelen of een boek te lezen. Er is ook een boordrestaurant, maar dat heb ik niet geprobeerd. Wij hadden als echte Hollanders onze eigen thermosbeker en krentenbollen mee 😉
Op de terugweg ging net zo soepel: boarden op Sint Pancras, door de paspoort- en bagagecontrole en hup, de trein in. We hadden snacks en tijdschriften gehaald en in combinatie met een die-hard Uno-competitie vloog de terugreis om.


Tips voor Londen – lekker vegetarisch en vegan eten
Londen is zo’n gigantische stad, dat ik het altijd een beetje ingewikkeld vind om heel specifieke tips te geven. Want ja, hoe weet ik nu of ik daadwerkelijk bij de leukste restaurantjes geweest ben? Ik had vooraf niets uitgezocht, dus we moesten het hebben van de dingen die we toevallig tegenkwamen. Mijn moeder en ik eten vegetarisch, mijn zusje vegan, maar dat is in Londen geen enkel probleem. Van een plantaardig full English tot een vegan spinach roll op de farmers market: hartstikke vega(n) friendly allemaal.
Wat wij aanraders vonden: eten bij Wahaca, opgericht door Thomasina Miers en inmiddels 14 vestigingen verder. Wij koken heel graag uit haar kookboek en het restaurant bij Paddington Station was dikke prima. Niet super exclusief, maar gewoon goed Mexicaans. Ook een tip vond ik Vagabond Wines in the City (ook hiervan zijn meerdere vestigingen), waar je uitstekend wijn kunt drinken met een heerlijk uitzicht op een drukke straat. We liepen er toevallig langs toen we honger hadden, maar waren eigenlijk blij verrast. Goede wijnen van de tap, lekker eten en uitstekend mensen kijken. Ook een toevallige langslooptip bleek Bill’s, waar ze dat vegan full English breakfast serveerden. De pub om de hoek van ons appartement, Prince Alfred op Queensway, was ook leuk, maar daar hoef je niet voor om te reizen. Een pub is een pub en pubs zijn doorgaans fantastisch.
Wat ik verder at: elke dag een scone met aardbeienjam en clotted cream (‘a scone a day keeps the doctor away’, was mijn motto) en salt & vinegar-chips (love it). Als je op dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag met de Eurostar reist van of naar King’s Cross, is het een tip om even op de Real Food Market op King’s Cross Square te gaan kijken. Hier vind je heel veel lekkere broodjes en snackies, allemaal van local producers.



Uitjes in Londen
Er is in Londen zo ongelooflijk veel te zien en te doen dat het onmoooogelijk is om een goede lijst te geven. Waar ik in ieder geval erg van genoten heb:
- Gewoon wandelen door Londen. Langs de highlights, door de achterafstraatjes en de parken: het is allemaal prachtig. Helemaal zo in april, als alle bloesem en tulpen bloeien. Zo mooi.
- We waren naar het Victoria&Albert Museum en dat vond ik fantastisch. Vooral de cast collection vond ik fantastisch, een verzameling gipsafgietsels van beroemde beelden, gevels en ornamenten uit de Victoriaanse tijd. Sta je daar ineens oog in oog met de David van Michel Angelo, maar dan in een geweldig oud museum.
- In dat zelfde genre: The National Gallery. Een fantastisch museumgebouw (die kleuren jongens, ik wil meteen mijn huis opnieuw schilderen) met de mooiste schilderijen. En als paardenmeisje ging mijn hart natuurlijk sneller kloppen toen ik Whistlejacket van George Stubbs eindelijk eens in het echt zag. Die details, zo mooi.
- Mijn moeder wilde heel graag naar een musical en omdat zus en ik de beroerdste niet zijn, boekten we speciaal voor haar kaartjes voor Moulin Rouge. Ik had er weinig verwachtingen van, maar ik vond het echt ge-wel-dig. De sfeer in het theater, de liedjes, dansjes, spektakel. Een dikke vette tip.
- Camden Town. Nóg drukker dan 10 jaar geleden en kramen vol goedkope Temu-zooi, maar de sfeer blijft uniek. Love Camden.


Ik heb enorm genoten van mijn stedentripje met mijn moeder en zusje en vond het heerlijk om Londen na al die jaren weer eens te zien. Ik begin steeds meer fan te worden van het Verenigd Koninkrijk (Edinburgh vond ik ook zo leuk) en verlang ernaar om ook het platteland eens te verkennen. Dus wie weet, deze zomer…



Leest als een héél fijn uitje! Ik wil ook nog graag eens naar Londen. Ik vind de trein net logischer dan het vliegtuig voor zo’n kort eindje. 🙂
Wat leuk dat je met je moeder en zusje ging! Klinkt als heerlijke dagen 🙂