Voor mij begint de zomer op 1 juni, mijn verjaardag. Vandaag dus! Alles daarvoor is lente, ook al hebben we al twee middagen gezwommen in de plas, heel veel ijsjes gegeten en al een hele week aan zwoele zomeravonden achter de rug. Maar, zomer dus! En als het aan mij ligt, wordt het een goeie. Ik vind het altijd leuk om voorafgaand aan een seizoen een lijstje te maken van dingen waar ik me op verheug. Niet om volledig af te moeten strepen, maar om een beetje richting te geven aan de plannen. Dus hierbij mijn zomerbucketlist 2026.


1. Genieten van de tuin
Na vijf jaar in een huis met een minituin, hebben we deze zomer weer een échte tuin. Wat zeg ik? Een flinke voor- en achtertuin. De voortuin gaven we dit voorjaar een complete metamorfose (waarover later meer), waardoor er nu plek is voor twee moestuinbakken. De achtertuin ligt op het noorden, maar is best wel diep, waardoor we een fijne mix tussen zon en schaduw hebben. De afgelopen maanden hebben we ook daar flink wat aangeplant en nu is het kijken wat er goed aanslaat, welke verrassingen er nog bovenkomen en genieten van alles van er groeit en bloeit. En onkruid wieden, ook dat. We hebben nog wat klusjes op het lijstje staan, maar mijn plan is vooral om deze zomer heel hard te genieten van het feit dat we weer een tuin hebben.


2. Veel suppen en zwemmen
Vorig jaar kochten we opblaassups, maar door alle drukte hebben we ze maar drie keer gebruikt. Dat was wel ontzettend leuk, dus het doel voor dit jaar is om ze vaker te gebruiken. Met de kinderen en lekker samen. We kwamen er vorig jaar achter dat een avondje samen suppen echt een uitstekende datenight is. Een lekker drankje mee (mijn ultieme favoriet is Fritz rabarber) en dan midden op een plas of een meer lekker dobberen en bijkletsen, love it. En nu we weer dichtbij een fijne zwemplas wonen, is regelmatig een middagje zwemmen ook een belangrijk onderdeel van de zomerplannen.
3. Lekker door blijven sporten
Ik ben in februari begonnen met hardlopen en ik had het nooit verwacht, maar ik vind het eigenlijk best lekker. Maar ik merk ook dat ik bij warmte snel afhaak, omdat ik knallende koppijn krijg van sporten bij hoge temperaturen. ’s Ochtends vroeg is het echter niet zo warm, dus ik ga vaak vroeg opstaan om lekker te kunnen rennen. Daarnaast wil ik twee keer per week pilates blijven doen, want hardlopen met een onderontwikkelde core is me heel slecht bevallen.
4. Veel analoge hobby’s en weinig schermtijd
Ik heb vrij veel analoge hobby’s, zoals haken, borduren, kraaltjes rijgen, koken, lezen en gewoon een beetje knutselen. Allemaal dingen waar ik ik uiteindelijk veel blijer van word dan van gescroll op Instagram en ander telefoongeneuzel. Dus het plan: veel bezig zijn met mijn handen, zodat er weinig ruimte is voor mijn telefoon en ik mijn schermtijd (op mijn telefoon dan he) naar een uurtje per dag kan krijgen. Deze week zat ik op 2 uur en 38 minuten gemiddeld, dus er is nog wat winst te behalen.


5. Kamperen
We hebben er al twee tripjes opzitten dit jaar: een fantastische week op camping Le Prahay in de Ardennen en een regenachtig doch zeer gezellig Hemelvaartsweekend met de fam op natuurkampeerterrein de Klashorst. Twee dikke aanraders, overigens. Waar we deze zomer naartoe gaan met de vouwwagen weten we nog niet, maar dat er nog minimaal twee weken gekampeerd moet worden, staat vast. Er gaat gewoon niks boven wakker worden onder een tentdoek.
En wat zijn jouw zomerplannen? Ik wens je een relaxte zomer, met ruimte voor spontane plannen, veel ijsjes, weinig schermtijd en veel hobby’s.
Fijne zomerlijst! En wat een leuke deurslinger (?) hebben jullie. Alsnog gefeliciteerd, heb je een fijne dag gehad?