Tips voor kamperen in de regen en kou

Kamperen in de regen: ik ben inmiddels een ervaringsdeskundige. In de zeiknatte zomer van 2022 hadden we een seizoensplek met een tent, vorig jaar waren we in wisselvallig Denemarken en afgelopen Hemelvaart kampeerden we met onze vouwwagen ook onder natte en koude omstandigheden. En het valt eigenlijk best mee. Hoewel ik persoonlijk liever een zonnetje en 25 graden heb, is het toch allemaal een stuk minder erg dan veel mensen doen voorkomen. Ik weet inmiddels wat er wel en niet werkt en neem je even mee in de voorbereidingen.

Tip 1: check je plek

Ik heb levendige herinneringen aan een vakantie ergens aan een Frans meer, waarbij er bij een zomerse stortbui ineens een rivier door de voortent van mijn ouders liep. En twee jaar geleden zijn we tijdens een heftig nachtje in de Oostenrijkse Alpen meerdere keren ’s nachts gaan kijken hoe ver dat beekje achter de tent eigenlijk steeg door alle regen. Kortom: check je plek. Zorg dat je niet in een kuil gaat staan of het laagste veldje van de camping hebt én dat als je ergens aan een rivier staat, weet hoe je wegkomt in geval van snel stijgend water.

Tip 2: zorg voor een waterdicht kampeermiddel

Niks zo kut als een lekke tent. Wij hebben een katoenen Aart Kok-vouwwagen die echt hartstikke waterdicht is, maar onze oude De Waard had nog wel eens een lekkage. Daarom hebben we voor de zekerheid altijd impregneerspray mee, met de zeer treffende naam No Nat. Dat spuit je op de lekkende plek en het zorgt ervoor dat het in ieder geval tijdelijk droog blijft. 

Daarnaast zorgen we er altijd voor dat er niets tegen het tentdoek aanligt als het regent, is bellenblaas streng verboden op de camping en hebben we een kuipzeil in de voortent liggen, waardoor het water niet van onderaf naar binnen kan lopen.

Tip 3: investeer in warm slapen

Overdag warm blijven op de camping is niet zo lastig: genoeg kleren en lekker blijven bewegen. ’s Avonds en ’s nachts is het een ander verhaal. Daarom heb ik voor frisse kampeertripjes geïnvesteerd in warmte. Goede slaapzakken voor de kinderen en voor ons gaat als het even kan ons dikke schapenwollen dekbed mee. Daarnaast zweer ik bij ouderwetse wollen dekens. Van die fijne zware die je op Marktplaats of in de kringloop nog prima kunt krijgen. Allesbehalve lichtgewicht kamperen, maar ook nooit meer koude voeten.

Ik wilde er nooit aan geloven, maar sinds dit voorjaar een elektrisch campingkacheltje, voor kille avonden en ochtenden in de tent. Zo haal je net even het écht koude randje eraf. Stiekem best lekker. Wij hebben de Sunnywarm 360, die draait ook nog eens rond. Mijn laatste tip is oldschool warmwaterkruiken. Heet water erin en alvast in de slaapzak terwijl je zelf gaat tandenpoetsen, want een voorverwarmde slaapzak is het halve werk.

Tip 4: hou het droog in de tent

Ik hanteer een strikte no-shoe policy in de tent. Natte schoenen en laarzen komen er niet in, die blijven onder de luifel. Ik heb daarom altijd een dikke deurmat voor de ingang liggen, zodat je daarop je schoenen aan kunt trekken. Ook natte jassen en paraplu’s probeer ik zoveel mogelijk buiten te houden, want zo’n klamme tent voelt het altijd nog ellendiger dan het al is. Het is dus wel handig om laarzen, slippers of Crocs mee te nemen die je makkelijk aan en uittrekt.

Tip 5: een tarp of grote luifel

Ik word zoooo chagrijnig van de hele tijd in de tent zitten, maar onze vouwwagen heeft een te kleine luifel wanneer het echt regent. Afgelopen Hemelvaartsweekend hadden we daarom een losse tarp mee en dat was een genot. Met een paar extra stokken maakten we (lees: mijn zwager die wél bij de scouting heeft gezeten) een mooi afdak waar we allemaal onder konden zitten. Veel gezelliger dan in de tent.

Tip 6: genoeg warme en droge kleding

Natte kleren maken het nóg kouder dan het al is. Dus zorgen we bij verwacht slecht weer voor goede regenjassen, laarzen en heel veel droge sokken. En kleding die je warm houdt. Mijn favoriete outfit van afgelopen Hemelvaartsweekend (11 graden, regenachtig) was een merinowollen ondershirtje (ook fijn als pyjama), waterdichte wandelschoenen en een fijne fleecetrui met daarover een bodywarmer. Mijn schoonzus had van die fijne waterdichte broeken voor haar kinderen. Die van mij willen ze niet meer aan, maar ze ogen ideaal.

O en vergeet niet om een paar paraplu’s mee te nemen, voor een droog tochtje naar het toiletgebouw.

Tip 7: blijf optimistisch!

Toegegeven: soms makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het regent bijna nooit de hele dag én de regen klinkt op het tentdoek altijd dramatischer dan het eigenlijk is. Kortom: gewoon gaan, ook als het regent. Wat wel slim is: een slechtweerprogramma maken, met indoor-uitjes (met kinderen is de lokale Monkey Town altijd een aanrader, maar een museum, zwemparadijs of uitgebreide lunch in een restaurantje werkt ook uitstekend) en genoeg spelletjes en ander vermaak.

Bonustip: vertrek als je er klaar mee bent

Vorig jaar hebben we Denemarken 3 nachten eerder verlaten en we ook zijn wel eens een nachtje in een hotel gaan slapen om aan de kou te ontkomen. Als je er klaar mee bent, ben je er klaar mee. Geen schande. Het is vakantie 😉

Vertel: ben jij een kampeerder? Of heb je dit bericht met afgrijzen gelezen, terwijl je je afvroeg waarom dit nog vakantie heet?

2 comments

  1. Als kind heb ik nooit gekampeerd, maar ik ging sinds ik samen was met mijn man elk jaar met zijn familie kamperen in Nederland 🙂 Sinds corona hebben we dat niet meer gedaan helaas, maar ik vond het wel altijd heel tof. De laatste jaren hadden we geïnvesteerd in van die opblaasbedjes met een soort lattenbodem en dat maakte qua comfort zoveel verschil! We namen ook altijd onze gewone lakens mee, vond dat toch gezelliger dan een slaapzak.
    De regen op de waterdichte tent horen tikken is megagezellig vind ik! Maar als het je hele vakantie regent, lijkt het me ook wel weer pittig.

  2. Nee niet met afgrijzen, met heel veel naar bovenkomende herinneringen. Wij hadden ook een De Waard tent en ik kan me nog levendig herinneren hoe er tijdens regenbuien meermaals werd gezegd ‘DENK AAN HET DOEK!’ Mijn partner is niet opgegroeid met kamperen (helaas) maar ik heb hem zover dat we volgend jaar gaan. Hij zag het tot nu toe niet zitten met kleine kinderen, luiers etc. Maar volgend jaar zijn ze 3 en 5 en kan hij het aan 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *